23 februari 2012

När jag tänker på pengar...

"Money, money, money
always sunny
in the rich man´s world"
                       (Abba)


Pengar – vad är det egentligen? När jag tänker på pengar tänker jag på tid, trygghet och frihet. Sparade pengar är arbetad tid som jag jobbat in och har på banken. Med pengarna kan jag köpa mig ledig tid – tid att göra vad jag vill. Det är vad jag menar med frihet. Dvs ingen annan bestämmer vad jag ska göra. Jag måste inte jobba om jag inte vill eller så kan jag jobba mindre än heltid. Jag kan jobba ideellt eller ta ett jobb med lägre lön. Jag har en trygghet i att veta att jag har tid på mig att genomföra förändringar om jag blir sjuk eller arbetslös och har en buffert på banken. Med pengar kan jag förverkliga vissa av mina drömmar som att bo på ett trevligt ställe och köpa vackra saker. Jag kan resa och jag kan bjuda på fest utan att fundera så mycket på vad det kostar.
Men pengar kan förstås inte köpa det som verkligen är viktigt. Pengar kan inte köpa lycka. Pengar ger mig inte kärlek och vänskap. Inte hälsa och jag slipper heller inte alla bekymmer.
Pengar var tidigare för mig en viktig statusmarkör – att jag hade en hög lön betydde att jag var en betydelsefull person och förstås också hade en ganska bekymmersfri vardag där jag inte behövde vända på slantarna eller fundera två gånger om det var något jag ville köpa.

Så hur gör man då när man helt plötsligt ska leva på sjukpenning och klara sig på mindre än halva sin inkomst? Skulle du kunna leva på ca 11 000 kr i månaden efter skatt (maxbelopp från Försäkringskassan)? Och dessutom leva med osäkerheten att inte veta när du kommer att bli frisk och kan försörja dig själv igen? Om det på många sätt handlade om att släppa kontrollen och börja lyssna på mig själv och min kropp när jag blev sjukskriven handlade det i fallet med min ekonomi om precis det motsatta – att ta kontroll. Innan jag blev sjukskriven levde jag lite som de familjer man ser i TV:s Lyxfällan – i alla fall en lightversion. Jag hade ingen större koll på min ekonomi, mina försäkringar eller min pension. Jag fick in pengarna på lönekontot och i slutet av månaden var de ofta slut. Jag har aldrig haft något övertrasserat kreditkort eller gjort av med mer än jag haft och hamnat i skuldfällan men jag hade ändå väldigt dålig kontroll på min ekonomi. Jag gjorde det jag hade lust med och var ganska ansvarslös. Jag hade turen att vara anställd i ett företag som hade kollektivavtal vilket gav mig en viss sjukersättning utöver Försäkringskassans när jag blev sjuk. Men nu gällde det att ta makten och börja prioritera för att sänka kostnaderna:
1.       Jag började föra kassabok igen – något jag inte gjort på 15 år sen jag pluggade.
2.       Jag gick igenom alla kostnader och gjorde en budget.
3.       Jag såg över alla fasta kostnader och sa upp/förhandlade ner de jag kunde –  telefon,TV, el etc.
4.       Jag slutade impulsköpa saker jag inte behövde.
5.       Jag sålde min bil.
6.       Jag förhandlade om min ränta på bolånet.
7.       Jag gick igenom mina försäkringar och jämförde med olika bolag.
8.       Jag satte in mina buffertpengar på ett sparkonto med högre ränta.
9.       Jag såg över mina pensionsplaceringar.
På detta sätt sänkte jag mina löpande utgifter rejält och kunde klara min ekonomi även om inkomsten var mycket lägre än tidigare. Men det som kan reta mig lite är att jag inte gjorde detta tidigare. Jag som hela dagarna satt på jobbet och gjorde kalkyler och affärer för miljon- och miljardbelopp borde verkligen haft bättre koll på min egen ekonomi. Men nu har jag insett att jag utan att behöva försaka särskilt mycket avsevärt kunnat sänka mina kostnader. Och då är vi tillbaka där jag började. Att jag genom att sänka mina kostnader kan välja att jobba mindre i framtiden och få mer tid att göra vad jag vill. Det är frihet och trygghet i att kunna välja ett liv som passar mig och som inte gör mig sjuk igen.
En annan aspekt är att det under den här tiden varit otroligt skönt att ha lite sparade pengar på banken. Det är inte kul att vara både sjuk och dessutom oroa sig för om man ska bli tvingad att börja jobba av Försäkringskassan eller om man ska behöva flytta för att sänka sina kostnader ordentligt. Så oavsett om du har hög eller låg lön är detta mitt bästa tips – skaffa en buffert! Jag hade aldrig föreställt mig att jag skulle bli sjukskriven en längre tid och det tror jag inte nån som blir har i förväg. Men alla kan bli påkörda eller gå in i väggen så det är bättre att ha koll innan det händer. Pengar är makt sägs det så ta makten över dina pengar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar